سبد خرید

تهران پروتئین

انتخاب مناسب‌ترین برش استیک

برش استیک

انتخاب مناسب‌ترین برش استیک

هیچ شکی نیست که همه‌ی ما عاشق بخش گوشت، استیک و کباب‌ها در فروشگاه‌ها هستیم. اما در عین فوق‌العاده بودن می‌تواند تجربه‌ای سخت نیز باشد.

بهترین نوع گوشت استیک چیست؟ چگونه می‌تواند بهترین نوع را از بدترین نوع تشخیص داد؟ آیا استیک‌های گران‌قیمت واقعاً ارزش دارند؟ هیچ‌چیز بهتر از یک استیک آبدار و خوش‌طعم نیست. اما داشتن بهترین استیک گریل‌شده، کباب‌شده یا آبپز شده، بستگی به انتخاب بهترین نوع گوشت دارد. در اینجاست که ما به کمک شما می‌آییم.

چگونه بهترین نوع گوشت را برای استیک انتخاب کنیم

توجه به ضخامت گوشت تقریباً برای هر نوع استیکی مهم است. اگرچه برش‌های نازک‌تر به خوبی در فر یا روی دستگاه گریل پخته می‌شوند، اما درست کردن آنها کمی دشوارتر است. 1 دقیقه و یا حتی 30 ثانیه اضافه‌تر می‌تواند استیک خوشمزه‌ی شما را به یک توپ هاکی نه چندان وسوسه‌انگیز تبدیل کند. اگر ضخامت گوشت استیک شما بیشتر باشد، زمان بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد، بنابراین در هنگام گریل کردن می‌توانید به نشانه‌ها دقت کنید و به اندازه‌ی لازم آن را بپزید؛ نه بیشتر و نه کمتر. البته، ضخامت گوشت به سلیقه‌ی شما بستگی دارد، اما انتخاب برشی که حداقل 2.54 سانتی‌متر ضخامت داشته باشد، عالی است. بعد از ضخامت گوشت به چربی آن دقت کنید. به خطوط سفیدی که در سطح گوشت است، دقت کنید؟ دوست ندارید که استیک شما چربی داشته باشد؟ اکثراً سلیقه‌ای مشابه شما دارند، اما این خطوط سفید دقیقاً همان چیزی است که استیک شما را نرم و خوش‌طعم می‌کند. همزمان با پخته شدن، چربی گوشت کاهش می‌یابد، بافتی عالی و مزه‌ای بی‌نظیر پیدا می‌کند، درست همانطور که انتظار دارید. بنابراین، داشتن مقداری چربی اصلاً هم بد نیست! البته که شما استیک چرب نمی‌خواهید، پس به جای انتخاب گوشت با تکه‌های چربی، گوشت‌هایی را انتخاب کنید که خطوط سفید و مرمری دارند. قسمت سخت ماجرا این مرحله است، انتخاب مناسب‌ترین قسمت گوشت گاو! بسیاری از برش‌های گوشت مناسب کباب کردن، سرخ شدن در ماهیتابه و یا آبپز شدن هستند، و آشپزهای ماهر در این زمینه می‌توانند هر نوع استیکی را به عالی‌ترین شکل ممکن درست کنند. با این حال، قسمت‌هایی از گوشت است که آنها را بیشتر ترجیح می‌دهیم.

برترین نوع استیک

  1. تی‌بون

استیک‌های تی‌بون از گوشت پشت مازو گاو بریده می‌شود. این قسمت معمولاً نرم‌تر است و محبوب‌ترین انتخاب‌ در رستوران‌های استیک است؛ زیرا دو نوع گوشت مختلف دارد: در یک طرف فیله‌ی گوشتی و یک استیک نواری در طرف دیگر. بنابراین، تی‌بون می‌تواند دو طعم عالی را در یک برش به شما ارائه بدهد.

پورتر هاوس

پورتر هاوس از نظر ظاهری بسیار شبیه تی‌بون است. این استیک هم برشی از کمر کوتاه گاو است و شامل یک نوار و فیله می‌شود. تفاوت آن در این است که پورترهاوس بزرگ‌تر از تی‌بون و کمی‌ نرم‌تر است، زیرا برش از سمت انتهایی کمر به سمت پاها زده می‌شود که عضلات بیشتری دارد.

ریب‌آی

استیک‌ ریب‌آی دوست‌داشتنی‌ترین استیک است. ریب‌آی اصلی‌ترین قسمت دنده است، همان قسمتی که گوشت چشمی نامیده می‌شود و چربی بی‌نظیری دارد که باعث می‌شود تا استیک بافت و طعمی بی‌نظیر داشته باشد. ریب‌آی معمولاً بین 8.5 تا 3 سانتی‌متر ضخامت دارد، اما بهتر است گوشتی را انتخاب کنید که حدود 2.5 تا 3 سانتی‌متر ضخامت داشته باشد، زیرا در این ضخامت می‌توانید پختی کامل داشته باشید.

فیله مینیون

این نوع استیک یکی از محبوب‌ترین استیک‌ها است، و اگر راستش را بخواهید، مانند یکی از اعضای سلطنتی خانواده‌ی استیک‌ها است. گاهی به آن گوشت پشت مازو هم می‌گویند، زیرا برش گوشت این نوع فیله از قسمت دنده‌ها شروع می‌شود و به سمت پشت گاو ختم می‌شود. فیله مینیون بخش کوچکی از ناحیه گوشت پشت مازو است که نزدیک‌ترین قسمت به دنده‌ها است و بسیار نرم و لطیف است. فیله مینیون اکثراً 5 تا 7 سانتی‌متر ضخامت دارند که برای گریل کردن بسیار مناسب هستند.

تاپ سیرلوین

تاپ سیرلوین برشی از نزدیک‌ترین فیله به قسمت پشتی حیوان است که درست زیر قسمت نوار فیله است. گوشت این نوع استیک به اندازه‌ی استیک‌های دیگر نرم نیست، زیرا از قسمت بسیار عضلانی حیوان درست می‌شود. اما طعم باورنکردنی و پر از مزه‌ایی دارد که در هیچ استیک دیگری پیدا نمی‌کنید. پخت نیمه خام آن تعادل مناسبی از طعم و نرم بودن ایجاد می‌کند.

استیک استریپ

استیک استریپ از گوشت قسمت کمر کوتاه گاو، دقیقاً ناحیه‌ی پشت دنده‌ها، بریده می‌شود. این ناحیه، ناحیه‌ی عضلانی خاصی نیست، بنابراین نرم و لطیف است. اگر خاطرتان باشد، این قسمت، بخشی از استیک پورترهاوس و تی‌بون را تشکیل می‌داد. کمر کوتاه ناحیه بزرگی از حیوان است، بنابراین استیک استریپ می‌تواند بسیار طویل باشد و معمولاً بین 2.54 تا 5 سانتی‌متر ضخامت دارد. این نوع استیک هم با استخوان و هم بدون استخوان سرو می‌شود، که البته نوع بدون استخوان آن کمی گران‌تر است.

استیک پهلو یا فلنک

استیک فلنک از قسمت پایینی سینه یا قسمت بالایی شکم گاو بریده می‌شود. این ناحیه بخش لاغر حیوان است، بنابراین لازم نیست برای از بین بردن چربی‌ زمان زیادی را صرف کنید. اگرچه استیک فلنک بافت پیوندی زیادی نسبت به سایر برش‌ها دارد، اما اگر طبخ آن درست باشد و زیاد مزه‌دارش کنید، بسیار نرم و لطیف می‌شود.

شقه گوشت گاو، برش اولیه

شقه گوشت گاو قسمت بزرگی از گوشت گاو است که از ناحیه شانه، بازو، و سینه بریده می‌شود. با آن می‌توانید استیک‌های دیگر مانند، استیک دنور، استیک تیغه‌ی بالا گوشت گاو و کباب‌های خوش طعم و عطر زیادی درست کنید. این بخش از گوشت گاو به دلیل خوش طعم بودن قابلیت این را دارد که استیک‌های بسیار خوشمزه‌ای درست کند.

مطمئن باشید که بیشتر روش‌های پخت با چند تغییر کوچک با توجه به ضخامت گوشت، دمای پخت، و نوع برش، مناسب هستند.

بهترین نوع استیک کدام است؟

بهترین نوع استیک با توجه به سلیقه‌ی شخصی افراد متفاوت است. با این حال بسیاری از عاشقان استیک، ریب‌آی، تی‌بون، تاپ سیرلوین، فیله مینیون را انتخاب می‌کنند. اصلی‌ترین تفاوت بین استیک‌ها، مربوط به بافت است. بعضی‌ها لقمه‌ی لطیف‌تری هستند و بعضی دیگر به جویدن بیشتری نیاز دارند. عطر و طعم نیز یکی دیگر از تفاوت‌ها است که از ملایم تا قوی طبقه‌بندی می‌شود.

کدام استیک نرم‌تر است؟

به طور کلی فیله مینیون نرم‌ترین نوع استیک است. زمانی که می‌خواهید بهترین برش گوشت را برای استیک خود انتخاب کنید، به بافت چربی و خطوط سفید آن توجه کنید، زیرا در طول پخت باعث نرم‌تر شدن گوشت می‌شود.

سه استیک برتر کدام هستند؟

معمولاً استیک‌های ریب‌آی، فیله مینیون، تی‌بون یا پورترهاوس به عنوان سه تا از محبوب‌ترین استیک‌ها در نظر گرفته می‌شوند. این استیک‌ها معمولاً در منوی رستوران‌ها به خاطر کیفیت و بافت نرمی که دارند، وجود دارند. استیک‌های ریب‌آی، فیله مینیون و تی‌بون یا پورتر هاوس طعم گوشت گاو دارند، درحالی که فیله مینیون طعم ملایم‌تر، اما بافت منحصر به فردی دارد.

مطالب بیشتر