سبد خرید

تهران پروتئین

تفاوت استیک پرایم ریب و ریب‌آی چیست؟

تفاوت استیک پرایم ریب و ریب‌آی

تفاوت استیک پرایم ریب و ریب‌آی چیست؟

تفاوت استیک پرایم ریب و ریب‌آی در این مطلب توضیح داده شده است.بعضی از غذاها صرفاً برای نمایش دادن بر سر میز غذا هستند. شما این غذاها را با دقت هر چه تمام‌تر آماده می‌کنید، به همه‌ی جزئیات آن توجه می‌کنید، و می‌دانید که میهمانان شما سر میز غذا از چیزی که درست کرده‌اید، غافلگیر می‌شوند.

غذاهای کبابی و گریل شده معمولاً در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند و استیک پرایم ریب در رأس این فهرست است. تکه گوشتی با پوششی از چربیِ کاملاً پخته شده و بسیار خوش‌طعم، گوشتی با رنگ صورتی و آبدار، پرایم ریب یا دنده کباب قطعاً مظهر زیبایی میز غذای شما است.

با این حال سردرگمی‌هایی در مورد این نوع گوشت دنده‌ی گاو وجود دارد؛ به خصوص در این باره که تفاوت استیک پرایم ریب و ریب‌آی در چیست. بیایید با هم نگاهی به تفاوت‌های این دو استیک خوشمزه بیندازیم.

پرایم ریب یا دنده‌ کباب چیست؟

استیک پرایم ریب از بخش ششم تا دوازدهم دنده‌ی اولیه گاو بریده می‌شود. پرایم ریب بیشتر از آنکه استیک باشد، کباب است، به این معنی که با آن می‌توانید از افراد بیشتری پذیرایی کنید. اصطلاح پرایم ریب به برش گوشت اشاره می‌کند، و ربطی به درجه‌بندی ندارد. دنده کباب را هم‌ می‌توانید با استخوان سرو کنید و هم بدون استخوان، و حتی می‌توانید از قصاب بخواهید تا چربی و دنده‌ها را از گوشت جدا کند تا ظاهری زیباتر داشته باشد و سرو آن نیز راحت‌تر باشد. کباب دنده‌ای ایستاده نام دیگر دنده کباب است.

ریب آی چیست؟

ریب آی به استیک بریده شده از دنده اولیه، با استخوان یا بدون استخوان، گفته می‌شود. ریب آی می‌تواند انواع و نام‌های گوناگونی داشته باشد و این موضوع به محل دقیقی که گوشت استیک از آنجا بریده می‌شود و سرو آن به صورت با استخوان یا بدون استخوان بستگی دارد. ما در تهران پروتئین تلاش داریم کمک کنیم مشتریان عزیز نسبت به تکه های گوشتی که از ما خریداری می کنند اطلاع دقیق داشته باشند. آیا طرز پخت پرایم ریب و ریب آی متفاوت است؟

درحالی که پرایم ریب اول سرخ می‌شود و بعد به آرامی پخته می‌شود تا بافتی لطیف داشته باشد، استیک ریب آی معمولاً ذغالی می‌شود و سپس با حرارت بالا پخته می‌شود تا بافت گوشتی‌تری پیدا کند. هر دو از گوشت گاو هستند و ممکن است خشک شده باشند تا طعم لذیذتر و گوشتی‌تری در محصول نهایی ایجاد کنند.

نکات ضروری برای پخت استیک

  • یخ‌زدگی و سردی گوشت را از بین ببرید. حداقل دو ساعت قبل از کباب کردن گوشت، آن را از یخچال خارج کنید. نگران نباشید، این مدت زمان موجب خراب‌شدگی یا فاسدشدگی گوشت استیک نمی‌شود، فقط باعث می‌شد تا گوشت به محیط دما برسد. هم‌دما شدن گوشت با محیط بسیار مهم است زیرا به سریع‌تر پخته شدن گوشت در فر کمک می‌کند.
  • گوشت استیک را از قبل مزه‌دار کنید. استیک را بلافاصله پس از خارج کردن از یخچال مزه‌دار کنید. این مزه‌دار کردن، مقدار کمی رطوبت از بیرون جذب می‌کند و به بهتر پخته شدن در فر کمک می‌کند.
  • گوشت را در فر با دمای 500 درجه فارنهایت به مدت 15 دقیقه بپزید. فر را از قبل گرم کنید و سپس گوشت را به مدت 15 دقیقه درون فر قرار دهید. خونسردی خود را حفظ کنید و نگران نشوید: در این 15 دقیقه، مقدار زیادی چربی از گوشت خارج می‌شود و دود ایجاد خواهد کرد. هواکش یا هود آشپزخانه را روشن کنید و چند پنجره را باز کنید.
  • حرارت را کم کنید و به میزان دلخواه بپزید (نیمه خام، نیم‌پز، پخت کامل). درجه فر را روی 325 درجه تنظیم کنید و به ازای هر 450 گرم گوشت به 13 دقیقه زمان برای پخت نیاز دارید. اجازه دهید حداقل یک ساعت بپزد. کباب‌های بزرگ‌تر در مجموع 1 تا 2 ساعت زمان نیاز دارند. اگر استیک نیم‌پز دوست دارید دمای فر را روی 120 تا 130 درجه فارنهایت تنظیم کنید و اگر نیمه‌خام میل می‌کنید، دمای 115 درجه فارنهایت مناسب می‌باشد.

بهترین سس‌های برای پرایم ریب

وقتی صحبت از سرو سس برای دنده کباب می‌شود، نظرات و سلیقه‌های متعددی بوجود می‌آید. اما شما می‌توانید یکی از این دو سس را انتخاب کنید:

سس خامه و ترب‌کوهی: من شخصاً عاشق این سس هستم، زیرا می‌توانید آن را از روز قبل آماده کنید و علاوه بر آن عاشق ترکیب خامه‌ی خنک و تند با گوشت گاو هستم، طعمی لذیذ و بی‌نظیر دارد.

آب گوشت: می‌توانید زمانی که گوشت در حال استراحت است، ظرفی روی آن قرار دهید تا چکه‌های آب گوشت و بخار آن درون ظرف جمع شوند. سپس از آرد و کره برای غلیظ‌ شدن آن استفاده کنید.

مطالب بیشتر