سبد خرید

تهران پروتئین

یک ماریناد مرغ عالی و خوشمزه

ماریناد مرغ

یک ماریناد مرغ عالی و خوشمزه

این ماریناد مرغ بسیار عالی است؛ مرغ را در طعم‌ و عطر غوطه‌ور می‌کند و علاوه بر آن بسیار نرم و آبدار است! اگرچه این نوع ماریناد برای هر نوع گوشتی قابل استفاده است، اما برای سینه‌ی مرغ بسیار عالی است. این ماریناد را در مدت 30 دقیقه استفاده کنید، هرچند اگر بتوانید آن را به مدت طولانی‌تری نگه دارید که بهتر هم می‌شود!

ماریناد مرغ

%99 از زمان‌هایی که از این نوع ماریناد مرغ استفاده می‌کنم، به علت کمبود وقت و در حالت اضطرار است. خوبی‌هایی در این ماریناد نهفته است که متوجه خواهید شد. راه‌حلی سریع برای طعم‌دار کردن هر قسمت از گوشت مرغ است، و گزینه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید جایگزین مواد اولیه‌ی آن کنید. پس می‌توانید در هر زمان و حتی بدون مراجعه به سوپرمارکت و فروشگاه درست کنید. کمی شیرین است و مرغ را آبدارتر می‌کند، مخصوصاً برای سینه مرغ بی‌نظیر است.

انبوهی از گزینه‌های جایگزین

در اینجا به ذکر مواد لازم برای ماریناد مرغ می‌پردازیم. همچنین برخی از گزینه‌های جایگزین مشخص را نیز آورده‌ام، اما در واقع برای هر ماده جایگزینی وجود دارد؛ حتی برای سس سویا (فقط از نمک و آب استفاده کنید، این ترکیب اولیه آب‌نمک است).

آیا آرزو نمی‌کنید که ای کاش دستورالعمل‌های این چنینی بیشتری وجود داشت تا می‌توانستید در صورت لزوم هر ماده‌ای را جایگزین ماده‌ی دیگر کنید و در عین حال عطر و طعم آن نیز حفظ شود؟

از کدام قسمت مرغ استفاده کنیم؟

این ماریناد برای تمام قسمت‌های گوشت مرغ مناسب است، اما برای سینه‌ی مرغ معرکه است، زیرا طعم‌دهنده‌ای عالی و سریع است که این قسمت بدون چربی از گوشت مرغ را بسیار آبدار و لذیذ می‌کند.

ماریناد کردن مرغ چقدر طول می‌کشد؟

استراحت دادن مرغ در سس ماریناد را ماریناد کردن مرغ می‌گوییم؛ 3 ساعت زمان ایده‌آلی است، اما اگر یک شبانه‌روز باشد بسیار عالی خواهد بود. اما برای سینه‌ مرغ یا ران بدون استخوان، حتی زمان 30 دقیقه‌ هم مناسب است؛ تعجب خواهید کرد که این ماریناد سریع چقدر عطر و طعم به مرغ شما اضافه می‌کند!

گزینه‌های پخت؟

این ماریناد سریع و خوشمزه را هم می‌توانید با اجاق گاز آماده کنید، و هم با باربیکیو، و کباب‌پز. به سلیقه و ذائقه‌ی شما بستگی دارد، شاید دوست داشته باشید مرغ گریل شده و طلایی رنگ داشته باشید. اگر قصد دارید آن را بپزید، بهتر است در انتهای زمان پخت با زیاد کردن حرارت آن را کمی گریل کند تا مقداری رنگ بگیرد. زیرا رنگ= طعم است، به خصوص برای چنین مارینادی!

نحوه سرو کردن آن

از آنجا که گوشت مرغ، ماریناد را به خود جذب می‌کند و به همین علت گوشت آن آبدارتر می‌شود، مقدار زیادی آب داخل ظرفی که مرغ در آن استراحت داده می‌شود، خواهید دید که از آن به عنوان سس استفاده می‌شود. علاوه بر این خود گوشت مرغ نیز سرشار از آب است، بنابراین در اینجا شما سس را از دست نخواهید داد. می‌توانید با آن سالاد مرغ خوش‌طعمی درست کنید یا به تنهایی برای وعده شام سرو کنید. حتی می‌توانید در کنار سالاد اسفناج و توت‌فرنگی از آن استفاده کنید تا از وعده‌ای سالم و مغذی لذت ببرید. سالاد اسفناج و توت‌فرنگی یکی از بهترین و جدیدترین سالادهایی است که در این مدت امتحان کردم! در غیر اینصورت می‌توانید ظرف بزرگی از سالاد سیب‌زمینی، کلم پیچ، کلم بروکلی با لیمو و یا حتی سالاد ماکارونی درست کنید، از این مرغ ماریناد شده هم در آن استفاده کنید و روزها از آن میل کنید. من خودم به شخصه عاشق این سالادها هستم زیرا این نوع سالادها وقتی در یخچال بمانند خوش‌طعم‌تر می‌شوند.

مواد لازم:

700 گرم سینه مرغ، فیله یا ران مرغ

2 قاشق غذاخوری عسل یا شکر قهوه‌ای

1 قاشق غذاخوری روغن زیتون یا هر روغن دیگری

5 قاشق غذاخوری سس سویا

2 قاشق غذاخوری آب لیمو تازه

2 قاشق چای‌خوری سس ووسترشایر

4 حبه سیر ساطوری شده

1 قاشق چای‌خوری آویشن خشک‌شده یا رزماری، پونه (کاملاً پودر شده)

2/1 قاشق چای‌خوری فلفل سیاه

دستورالعمل

  • توصیه می‌شود: سینه مرغ را بوسیله‌ی گوشت‌کوب مخصوص نرم‌کردن گوشت بکوبید، به همه جای گوشت به طور یکسان ضربه بزنید تا یکنواخت کوبیده شود. یا به صورت ورقه‌های نازک افقی برش بزنید.
  • چاشنی‌ها را درون زیپ کیف یا هر ظرف دیگری که مرغ در آن کاملاً جا می‌شود با یکدیگر مخلوط کنید. سپس مرغ را به آن اضافه کنید.
  • اجازه دهید به مدت 3 ساعت یا یک شبانه‌روز استراحت کند، اگرچه 30 دقیقه هم کافی است.
  • 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون را داخل تابه‌ای بزرگ بریزید و روی حرارت متوسط گرم کنید، سپس مرغ‌ها را به آن اضافه کنید و اجازه دهید هر طرف مرغ طلایی شود. نکته: هر چند دقیقه یکبار مرغ‌ها را برگردانید تا هر دو طرف همزمان طلایی شوند. اگر به سرعت سرخ و طلایی شد، حرارت را کم کنید.
  • وقتی فرآیند پخت کامل شد، مرغ‌ها را به بشقاب سرو منتقل کنید و روی آن را با فویل بپوشانید، به مدت 3 دقیقه به آن استراحت بدهید. در صورت تمایل با برش‌های لیمو و جعفری تازه آن را تزئین کنید.

زمان پخت:

هر طرف از گوشت سینه یا بدون استخوان مرغ به 3 الی 4 دقیقه پخت نیاز دارد

هر طرف از فیله به 2 دقیقه زمان نیاز دارد.

نکات دستور پخت:

  1. مرغ؛ این نوع ماریناد برای هر قسمت از گوشت مرغ مناسب است، اما با اینحال من خودم شخصاً از گوشت‌های بدون استخوان و بدون پوست استفاده می‌کنم. اگر گوشت استخوان‌دار دوست دارید ساده‌ترین قسمت، سینه، ران، و ساق پا است.
  2. ماریناد کردن سریع در 30 دقیقه تا 1 ساعت؛ سینه مرغ را به صورت افقی و خیلی نازک برش بزنید. اگر ران یا سینه مرغ را می‌خواهید به طور کامل استفاده کنید بوسیله‌ی چنگال چندین سوراخ روی سطح آنها ایجاد کنید.

جایگزین‌هایی برای مواد اولیه:

شکر قهوه‌ای: می‌توانید از 2 قاشق غذاخوری شکر سفید، 5/1 قاشق غذاخوری عسل یا شیره درخت افرا استفاده کنید.

سویا: هر گونه سس معمولی را می‌توانید استفاده کنید، از جمله سس سویای سبک، قارچ یا تاماری

نکته: اگر از سس سویای شیرین استفاده می‌کنید، از اضافه کردن شکر خودداری کنید. توصیه می‌کنیم از سس سویا غلیظ استفاده نکنید.

سس سویا در دسترس ندارید؟ 1 قاشق غذاخوری نمک را در 4 قاشق غذاخوری آب حل کنید، سپس به جای سس سویا استفاده کنید.

فقط سس سویا غلیظ دارید؟ از 2 قاشق غذاخوری سس سویا غلیظ استفاده کنید و سپس 4/3 قاشق چای‌خوری نمک و 3 قاشق غذاخوری آب به آن اضافه کنید.

لیمو: از سرکه‌هایی با ترشی کمتر مانند سرکه سیب، شراب سفید یا سرکه‌ی شراب قرمز یا سرکه برنج استفاده کنید. حتی می‌توانید 5/1 قاشق غذاخوری سرکه‌های دیگر که متداول هستند مانند بالزامیک استفاده کنید.

سس ووسترشایر: استفاده از مقدار کمی سس کچاپ یا سس باربیکیو می‌تواند گزینه‌ای عالی باشد! می‌توانید از 2 قاشق غذاخوری استفاده کنید، اما حتماً باید مقدار شکر را کم کنید. سس HP، سس استیک، یا هر سس خوشمزه‌ی دیگری نیز خوب است.

سیر: از 4/3 قاشق چای‌خوری پودر سیر استفاده کنید. همچنین 4/1 قاشق چای‌خوری پودر پیاز نیز خوب خواهد بود.

سبزیجات معطر خشک شده: هر طعمی را که دوست داشته باشید می‌توانید استفاده کنید. اما واقعاً استفاده از سبزیجات تازه طعم خوبی به ماریناد شما نمی‌دهد. البته برای رزماری تازه استثنا وجود دارد، استفاده از نوع تازه‌ی آن فوق‌العاده است. 1 قاشق چای‌خوری ساطوری شده.

سینه مرغ یا ران بدون استخوان: در صورت استفاده از فر دمای آن را روی 220 درجه سانتی‌گراد یا 425 درجه فارنهایت به مدت 18 دقیقه بپزید. سپس به سرعت آن را گریل یا کباب کنید.

کتف و بال: به مدت 50 دقیقه با دمای 180 درجه سانتی‌گراد یا 350 درجه فارنهایت.

ذخیره کردن: مدت زمان نگهداری مرغ پخته شده در یخچال 3 الی 4 روز است، من همیشه قبل از استفاده آن را در مایکروویو گرم می‌کند، زیرا باعث می‌شود تا رطوبت و آب آن حفظ شود. اگر از مرغ پخته شده استفاده می‌کنید، ران بدون استخوان گزینه‌ی بهتری است.

مطالب بیشتر