سبد خرید

تهران پروتئین

10 دستور پخت مرغ با طعم بی‌نظیر

دستور پخت مرغ

10 دستور پخت مرغ با طعم بی‌نظیر

شام امشب چیست؟ چطوره یکی از این 10 دستور پخت مرغ ما را امتحان کنید؟ این دستور پخت‌ها توسط کتی بندورسکی نوشته شده است و بسیار آسان و سرشار از طعم هستند. در ادامه با این دستور پخت ها که هر کدام مربوط به نقطه ای از دنیا هستند آشنا خواهیم شد.

  1. مرغ خامه‌‌ایِ تند

من بهترین دستورپخت مرغ خامه‌ای تند را از خانمِ برادرم گرفتم. او این غذا را در یک روز برای تعداد زیادی مهمان آماده کرد. موفقیت بزرگی بود. دستور پختی سریع و آسان که در زمان دانشجویی‌ام بسیار مفید و کمک‌کننده بود. در تمام سال‌های آشپزی‌ چهار ساعته‌ام، هیچ غذایی نبود که به اندازه‌ی این مرغ تعریف و تمجید دریافت کند. لورا بروئر، لافایت، ایندیانا

مواد مورد نیاز

453 گرم سینه‌ی مرغ بدون استخوان و بدون پوست

1 عدد پیاز متوسط نگینی خرد شده

یک و نیم قاشق چای‌خوری پودر سیر

1 قاشق غذاخوری روغن کانولا

2 قوطی کنسرو لوبیا سفید، آنها را آبکش کنید

396 گرم عصاره‌ی مرغ

226 گرم فلفل سبز ساطوری شده

1 قاشق چای‌خوری نمک

1 قاشق چای‌خوری زیره آسیاب‌شده

1 قاشق چای‌خوری آویشن

نصف قاشق چای‌خوری فلفل

4/1 قاشق چای‌خوری فلفل کاین

1 فنجان خامه ترش

نصف فنجان خامه سنگین و فرم‌پذیر

مواد اختیاری: چیپس توتیلا، پنیر چدار و فلفل هالوپینو خردشده

طرز تهیه:

  1. سینه‌ی مرغ را نگینی خرد کنید. مرغ را در یک ماهیتابه بزرگ با پیاز و پودر سیر در روغن تفت دهید، تا زمانی که رنگ مرغ دیگر صورتی نباشد. لوبیا، عصاره مرغ، فلفل قرمز و ادویه‌ها را به مرغ اضافه کنید. وقتی به جوش آمد حرارت را کم کنید و به مدت 30 دقیقه آن را بجوشانید. درب ظرف را قرار ندهید.
  2. ظرف را از روی شعله‌ی گاز بردارید و خامه ترش و خامه‌ی سنگین را به آن اضافه کنید و با هم خوب مخلوط کنید. در صورت تمایل می‌توانید از چیپس تورتیلا، پنیر و هالوپینو در کنار آن استفاده کنید.

2. محبوب‌ترین پای مرغ

این بهترین دستور پخت پای مرغ مرغ است! این دستورپخت پر از مرغ، سیب‌زمینی، نخود و ذرت است و با ظاهری که دارد شبیه دو عدد پای مرغ طلایی است. بنابراین می‌توانید یکی از آنها را برای شام سرو کنید و دیگری را برای یک روز شلوغ و پرکار نگه دارید. کارن جانسون، بیکرسفیلد، کالیفرنیا

مواد لازم:

2 فنجان سیب‌زمینی پوست‌کنده و نگینی خرد شده

1 و 4/3 فنجان هویج خرد شده

1 قالب کره

3/2 فنجان پیاز نگینی خرد شده

1 فنجان آرد همه‌منظوره

1 و 4/3 قاشق چای‌خوری نمک

1 قاشق چای‌خوری آویشن خشک

4/3 قاشق چای‌خوری فلفل

3 فنجان عصاره‌ی مرغ

یک و نیم فنجان شیر کامل

4 فنجان مرغ پخته‌شده و نگینی

1 فنجان نخود سبز یخ‌زده

1 فنجان ذرت یخ‌زده

4 ورق خمیر پای

طرز تهیه:

  1. فر را با دمای 425 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. سیب‌زمینی‌ها و هویج‌ها را درون تابه‌ای بزرگ بریزید و به آن آب اضافه کنید. آب باید کامل سطح مواد را بپوشاند. تابه را روی گاز قرار دهید تا بجوشد. حرارت را کم کنید، درب ماهیتابه را قرار دهید و 8 تا 10 دقیقه روی شعله قرار دهید. سپس آن را آبکش کنید. کره را درون تابه‌ای دیگر روی حرارت متوسط گرم کنید. پیاز را به آن اضافه کنید و تا زمان نرم شدن تفت دهید. آرد و ادویه‌ها را باهم مخلوط کنید و به تدریج به عصاره‌ی مرغ و شیر اضافه کنید و خوب هم بزنید. مایع را روی حرارت بزارید تا جوش بیاد؛ باید مدام هم بزنید. اجازه دهید مایع غلیظ شود. سس بدست آمده را به مخلوط مرغ، نخود، ذرت و سیب‌زمینی و هویج اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. ظرف را از روی حرارت بردارید.
  2. یکی از ورقه‌های خمیر پای را درون ظرف مخصوص فر قرار دهید. لبه‌های خمیر را روی ظرف برگردانید. مخلوط مرغ را روی آن بریزید. با ورقه‌های باقی‌مانده روی ظرف را بپوشانید.
  3. حدود 35 تا 40 دقیقه آن را درون فر قرار دهید تا زمانی که رنگ آن کمی قهوه‌ای شود. قبل از برش زدن 15 دقیقه به آن استراحت دهید.

آیا پای مرغ را می‌توانیم فریزر کنیم؟

پاهای درست شده را به صورت خام داخل ظرف‌های درب‌دار مناسب فریرز قرار دهید. هر زمان که خواستید استفاده کنید، 30 دقیقه قبل از پخت آن را از فریزر خارج کنید. فر را با دمای 425 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. پای مرغ را درون ظرف مخصوص فر قرار دهید و روی آن را با فویل به خوبی بپوشانید. 30 دقیقه آن را بپزید. درجه‌ی فر را به 350 درجه سانتی‌گراد کاهش دهید، و حدود 70 تا 80 دقیقه دیگر آن را داخل فر قرار دهید.  

3. فاهیتای مرغ خوش‌طعم

این فاهیتای مرغ بدون شک یکی از غذاهای انتخابی من برای مهمانی شام است. مرغ طعم‌دار شده‌ی این غذا لذیذترین طعم را دارد. جولی استرچی، کمبلزویل، کنتاکی

مواد لازم:

4 قاشق غذاخوری روغن کانولا

2 قاشق غذاخوری آب لیمو

یک و نیم قاشق چای‌خوری نمک طعم‌دار

یک و نیم قاشق چای‌خوری پونه‌ی کوهی خشک

یک و نیم قاشق چای‌خوری زیره آسیاب‌شده

1 قاشق چای‌خوری پودر سیر

نصف قاشق چای‌خوری پودر فلفل قرمز

نصف قاشق چای‌خوری پاپریکا

نصف قاشق چای‌خوری فلفل خردشده

679 گرم سینه مرغ بدون استخوان و بدون پوست

نصف یک فلفل دلمه‌ای قرمز

نصف یک فلفل دلمه‌ای سبز

4 عدد پیازچه

نصف فنجان پیاز نگینی شده

6 عدد نان تورتیلا

گزینه‌های اختیاری: پنیر چدار، سس تاکو، سالسا، سس گواکامولی، پیاز قرمز خرد شده، خامه ترش

طرز تهیه

  1. 2 قاشق روغن را با آب لیمو و ادویه‌ها در یک کاسه‌ی بزرگ دردار مخلوط کنید؛ سپس مرغ‌ها را به آن اضافه کنید. در ظرف را ببندید و 1 تا 4 ساعت درون یخچال نگه دارید.
  2. فلفل دلمه‌ای را به صورت خلال برش بزنید و پیازها را نگینی خرد کنید. درون یک تابه‌ی بزرگ فلفل و پیاز را با روغن باقیمانده تفت دهید تا نرم شوند. ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و آن را گرم نگه دارید.
  3. مرغ‌های طعم‌دار شده را از درون ظرف خارج کنید و حدود 5 الی 6 دقیقه درون ماهیتابه با حرارت متوسط سرخ کنید، تا زمانی که رنگ مرغ دیگر صورتی نباشد. مخلوط فلفل را به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید.
  4. در این مرحله نان‌های تورتیلا را برمی‌دارید مقداری از مخلوط مرغ روی آن می‌ریزید و لقمه می‌کنید.

4. مرغ کبابی هولی هولی

این دستور پخت مرغ هولی هولی خوشمزه را زمانی که در هاوایی زندگی می‌کردم یکی  از دوستانم به من داد. مرغ در این روش با شکر قهوه‌ای، زنجبیل، سس سویا سرخ می‌شود. هولی در زبان هاوایی به معنای «چرخش» است. لعاب خوش‌طعم و شیرین این غذا با گوشت خوک نیز فوق‌العاده می‌شود. شارون بولینگ، سان‌دیگو، کالیفرنیا

مواد لازم:

1 فنجان شکر قهوه‌ای

4/3 فنجان سس کچاپ

4/3 فنجان سس سویا با سدیم کم

3/1 فنجان عصاره‌ی مرغ

دو و نیم قاشق چای‌خوری زنجبیل آسیاب‌شده

یک و نیم قاشق چای‌خوری سیر آسیاب‌شده

2 کیلوگرم ران مرغ بدون استخوان و بدون پوست

طرز تهیه:

  1. شکر قهوه‌ای، سیر، زنجبیل، سس سویا و کچاپ را با عصاره‌ی مرغ در کاسه‌ای کوچک مخلوط کنید. 1 و 3/1 از مایع سس درست شده درون ظرف دردار در یخچال نگهداری کنید. باقیمانده‌ی سس را به دو قسمت تقسیم کنید و مرغ‌ها را به آنها اضافه کنید. برای راحتی کار بهتر است به مواد اولیه را به دو قسمت تقسیم کنید. به مدت 8 ساعت و در صورت امکان یک شبانه‌روز درون یخچال استراحت دهید.
  2. بعد از استراحت دادن به مرغ، آنها را از ظرف بیرون بیاورید.
  3. مرغ‌ها را به مدت 6 الی 8 دقیقه روی حرارت متوسط در یک ظرف روغنی سرخ کنید. نکته‌: هر طرف مرغ را باید به مدت 6 الی 8 دقیقه سرخ کنید. دماسنج گوشت باید عدد 170 درجه سانتی‌گراد را نشان دهد. 5 دقیقه‌ی انتهایی سس ماریناد نگهداری شده در یخچال را به آن اضافه کنید. از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

5.مرغ آبپز با قارچ

این دستور پخت یکی از بهترین روش‌ها برای مرغ آبپز است. این دستورالعملی است که همیشه برای داشتن مرغی خوش‌طعم و لذیذ روی آن حساب می‌کنم. باربارا مک‌کالی، آلیسون پارک، پنسیلوانیا.

مواد لازم:

453 گرم سینه مرغ بدون پوست و بدون استخوان

4/1 فنجان آرد همه‌منظوره

3 قاشق غذاخوری کره

1 فنجان قارچ تازه

نصف فنجان عصاره گوشت مرغ

4/1 قاشق چای‌خوری نمک

8/1 قاشق چای‌خوری فلفل

3/1 فنجان پنیر موزارالا

3/1 فنجان پنیر پارمیزان

4/1 فنجان پیازچه

طرز تهیه:

قارچ‌ها و پیازچه‌ها را خرد کنید. 

  1. هر طرف سینه مرغ را با گوشت‌کوب مخصوص نرم کردن گوشت بکوبید. آرد را درون کاسه‌ای کم‌عمق بریزید و هر طرف مرغ را به آرد آغشته کنید.
  2. مرغ‌ها را درون یک تابه بزرگ با دو قاشق غذاخوری کره سرخ کنید. مرغ‌ها را بعد از سرخ شدن به ظرف مخصوص فر منتقل کنید. قارچ‌ها را درون همان ماهیتابه با کره‌ی باقیمانده تفت دهید و عصاره‌ی گوشت، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید. اجازه دهید تا بجوشد. سس ما باید تا جایی که به نصف فنجان کاهش پیدا کند، بجوشد. حدوداً 5 دقیقه طول می‌کشد. حالا سس بدست آمده را روی مرغ بریزید.
  3. مرغ را با دمای 375 درجه سانتی‌گراد حدود 15 دقیقه بپزید. لازم نیست از ظرف دردار استفاده کنید. پنیر و پیازچه را بعد از 15 دقیقه روی مرغ‌ها بپاشید و اجازه دهید 5 دقیقه‌ی دیگر بپزد.

6.سینه‌ مرغ با بیکن

این غذا را برای بار اول در رستوران خوردم و بعد تصمیم گرفتم در خانه درست کنم. این غذا با بیکن، پیاز کاراملی و پنیر ترکیب می‌شود و در کمترین زمان ممکن غذایی خوش‌طعم آماده می‌شود. شما به راحتی می‌توانید آن را با موادی که معمولاً در دسترس‌تان است درست کنید. و از آنجا که فقط از یک ماهیتابه استفاده می‌کنید، تمیزکاری بعد از آن بسیار ساده است! برندا کارپنتر، وارنسبورگ، میسوری

مواد لازم:

170 گرم سینه مرغ بدون استخوان و بدون پوست

4/1 قاشق چای‌خوری نمک

4/1 قاشق چای‌خوری مخلوط پودر لیمو و فلفل

1 قاشق غذاخوری روغن کانولا

8 ورقه بیکن

1 عدد پیاز متوسط

4/1 فنجان شکر قهوه‌ای

نصف فنجان پنیر

دستور پخت:

  1. نمک، مخلوط پودر لیمو و فلفل را روی مرغ بپاشید. با حرارت متوسط روغن را درون تابه‌ای بزرگ گرم کنید؛ مرغ را تا زمانی که دماسنج گوشت عدد 165 درجه سانتی‌گراد را نشان دهد، بپزید؛ هر طرف حدود 6 الی 8 دقیقه زمان می‌برد. مرغ‌ها را از تابه خارج کنید و گرم نگه دارید.
  2. بیکن را با حرارت متوسط درون همان ماهیتابه سرخ کنید. بیکن‌ها را از تابه خارج کنید و روی دستمال کاغذی بگذارید.
  3. پیاز را با شکر قهوه‌ای روی حرارت متوسط تفت دهید تا نرم شود. مرغ را به همراه بیکن روی مخلوط پیاز و پنیر قرار دهید. نوش جان

7.سوپ نودل مرغ

اولین زمستانی که در ویسکانسین اقامت داشتم بسیار سرد بود، تنها چیزی که دلم می‌خواست بخورم سوپ نودل مرغ خانگی بود. از نظر من این دستور پخت از بین تمام دستورهای پخت موجود خوشمزه‌تر است و طرفداران بسیار زیادی دارد. جینا نیستیکو، دنور، کلرادو

مواد لازم:

یک کیلوگرم ران مرغ استخوان‌دار

نصف قاشق چای‌خوری نمک

نصف قاشق چای‌خوری فلفل

1 قاشق غذاخوری روغن کانولا

1 عدد پیاز متوسط، نگینی خرد شده

1 حبه سیر، ساطوری شده

10 فنجان عصاره مرغ

4 عدد ساقه‌ی کرفس، خرد شده

4 عدد هویج متوسط، نگینی خرد کنید

2 عدد برگ بو

1 قاشق چای‌خوری آویشن تازه یا 4/1 قاشق چای‌خوری آویشن خشک

3 فنجان نودل تخم‌مرغی

1 قاشق غذاخوری جعفری تازه

1 قاشق غذاخوری آب لیمو

مواد اختیاری: نمک و فلفل اضافی

دستور پخت:

  1. مرغ را با حوله کاغذی خشک کنید و سپس نمک و فلفل را به آن اضافه کنید. روغن را با حرارت متوسط درون یک قابلمه گرم کنید و مرغ را به آن اضافه کنید. مرغ‌ها را 3 الی 4 دقیقه تفت دهید، تا زمانی که طلایی رنگ شوند. مرغ را از قابلمه بیرون بیاورید و پوست آن را جدا کنید. 2 قطره از اشک کباب را نگه دارید و مابقی را دور بریزید.
  2. پیازها را به اشک کباب اضافه کنید و با حرارت متوسط به مدت 4 الی 5 دقیقه تفت دهید تا نرم شود. سیر را به آنها اضافه کنید و 1 دقیقه تفت دهید. سپس عصاره‌ی گوشت را اضافه کنید و مدام هم بزنید تا کاملاً غلیظ و قهوه‌ای رنگ شود. مرغ‌ها را به تابه برگردانید و جعفری، ساقه کرفس، هویج خرد شده و برگ بو و آویشن را به آن اضافه کنید. حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید و اجازه بدهید 25 الی 30 دقیقه بپزد.
  3. مرغ‌ها را درون بشقاب قرار دهید. سوپ را از روی حرارت بردارید. نودل‌ها را اضافه کنید و 20 تا 22 دقیقه زمان بدهید تا نودل‌ها نرم شوند. در ظرف را بپوشانید.
  4. در همین مدت، زمانی که مرغ به اندازه کافی خنک شد، استخوان آنها را جدا کنید. گوشت‌ها را ریش ریش کنید و به ظرف سوپ اضافه کنید. در انتها برگ بو را دور بیاندازید.

8.آنچیلادای مرغ خامه‌ای

بهترین دستور پخت مرغ آنچیلادای خامه‌ای که من تا به حال درست کرده‌ام به دخترم اختصاص دارد. او 10 تابه از آن را به مهمانی من آورد و تمام مهمان‌ها دستور پخت آن را می‌خواستند. دستور پخت را به همراه کارت تبریک کریسمس برای آنها ارسال کردیم. پت کافی، کینگستون، واشنگتن

مواد لازم:

1 بسته‌ی 226 گرمی پنیر خامه‌ای

2 قاشق غذاخوری آب

2 قاشق غذاخوری پودر پیاز

2 قاشق غذاخوری زیره آسیاب‌شده

نصف قاشق چای‌خوری نمک

4/1 قاشق چای‌خوری فلفل

5 فنجان مرغ نگینی خرد شده و پخته شده

20 عدد نان تورتیلا

2 پاکت خامه، با آب مرغ آنها را غلیظ کنید

2 فنجان خامه ترش

1 فنجان شیر با چربی 2%

2 قوطی فلفل سبز

2 فنجان پنیر چدار رنده شده

طرز تهیه:

  1. فر را با دمای 350 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. پنیر خامه‌ای را با آب، پودر پیاز، زیره و نمک و فلفل خوب مخلوط کنید تا یکدست شود. مرغ را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
  2. 2.     4/1 فنجان از مخلوط مرغ را در وسط یک عدد نان توتیلا بریزید و سپس آن را لقمه کنید. اطراف لقمه را چرب کنید. یک ظرف مخصوص فر انتخاب کنید و سطح آن را چرب کنید. لقمه‌ها را درون آن بچینید. در کاسه‌ای بزرگ، سوپ، خامه ترش، شیر و فلفل را با هم ترکیب کنید و روی لقمه‌ها بریزید.
  3. ظرف را به مدت 30 الی 40 دقیقه درون فر قرار دهید. بعد از این مدت زمان، سطح آنچیلادا را با پنیر بپوشانید و 5 دقیقه‌ی دیگر حرارت دهید.

9.مرغ و کوفته

این غذا برای شب‌های سرد زمستان عالی است. چربی کمی دارد و بسیار خوشمزه است. نانسی تاک، الک فالز، کانزاس

مواد لازم:

3 عدد ساقه کرفس خرد شده

2 عدد هویج متوسط خرد شده

393 گرم عصاره گوشت کم‌نمک

3 فنجان سینه‌ی مرغ پخته شده و نگینی شده

نصف قاشق چای‌خوری ادویه مرغ

8/1 قاشق چای‌خوری فلفل

1 و 3/2 فنجان پودر بیسکویت با چربی کم

3/2 فنجان شیر کم‌چرب

دستور پخت:

  1. کرفس‌ها و هویج‌ها را با حرارت متوسط درون فر بپزید تا زمانی که به خوبی نرم شوند، حدود 5 دقیقه طول می‌کشد. عصاره گوشت، مرغ و ادویه‌ها را با هم مخلوط کنید. مخلوط را درون قابلمه ریخته و اجازه دهید تا بجوشد. حرارت را کم کنید تا به آرامی بجوشد و غلیظ شود.
  2. برای درست کردن کوفته‌ها، پودر بیسکویت و شیر را با هم مخلوط کنید تا خمیری یکدست و نرم حاصل شود. خمیر را به شکل توپ درست کنید و درون مایع در حال جوش بریزید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا کوفته‌ها خوب پخته شوند. حدود 10 الی 15 دقیقه زمان می‌برد.

10.کسرول مرغ پنه

این محبوب‌ترین دستور پخت خانواده‌ی من است. من هفته‌ای یک یا دو بار آن را درست می‌کنم و هیچ وقت از خوردن آن سیر نمی‌شوم. علاوه بر این، این دستور پخت را دوست دارم، زیرا در زمان پخت می‌توانم آشپزخانه را تمیز کنم. کارمن وانوش، ورنون، بریتیش کلمبیا

مواد لازم:

یک و نیم فنجان پاستا پنه پخته نشده

1 قاشق غذاخوری روغن کانولا

453 گرم ران مرغ بدون استخوان و بدون پوست

نصف فنجان پیاز خرد شده

نصف فنجان فلفل سبز خرد شده

نصف فنجان فلفل قرمز شیرین خرد شده

1 قاشق چای‌خوری ریحان خشک شده

1 قاشق چای‌خوری پونه کوهی

1 قاشق چای‌خوری جعفری خشک شده

نصف قاشق چای‌خوری نمک

نصف قاشق چای‌خوری فلفل قرمز خشک

3 حبه سیر، ساطوری شده

396 گرم گوجه‌فرنگی خرد شده

3 قاشق چای‌خوری رب گوجه‌فرنگی

4/3 فنجان عصاره مرغ

2 فنجان پنیر موزارالا

نصف فنجان پنیر رومانو

مواد اختیاری: کرفس تازه‌ی خرد شده

طرز تهیه:

  1. فر را با دمای 350 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. پاستا را مطابق با دستور پختِ روی بسته‌بندی آماده کنید. در همین حال، روغن را در یک تابه‌ی بزرگ روی حرارت متوسط گرم کنید. مرغ، پیاز، فلفل و ادویه‌ها را درون تابه بریزید و تفت دهید. سیر را به آن اضافه کنید و یک دقیقه بیشتر حرارت بدهید.
  2. گوجه‌فرنگی‌های خرد شده را به همراه رب گوجه‌فرنگی با مخلوط‌کن مخلوط کنید و به مرغ اضافه کنید. عصاره‌ی گوشت را نیز اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. این ترکیب را روی حرارت متوسط بجوشانید. حرارت را کم کنید و در ظرف را قرار دهید و اجازه دهید غلیظ شود. حدود 10 الی 15 دقیقه
  3. پاستا را آبکش کنید و به مخلوط مرغ اضافه کنید. نصف مخلوط را درون یک ظرف چرب‌شده بریزید. سطح مخلوط را با پنیر بپوشانید و لایه‌ای دیگر از مخلوط روی آن بریزید.
  4. روی ظرف را بپوشانید و به مدت 30 دقیقه درون فر قرار دهید. بعد از 30 دقیقه درپوش ظرف را بردارید و 15 الی 20 دقیقه‌ی دیگر درون فر قرار دهید تا سطح بالایی طلایی شود. اگر دوست داشتید می‌توانید با جعفری و کرفس آن را تزئین کنید.

مطالب بیشتر