سبد خرید

تهران پروتئین

سالم‌ترین روش برای پخت مرغ

پخت مرغ

سالم‌ترین روش برای پخت مرغ

مرغ محبوب‌ترین گوشت در آمریکا است؛ و از آنجایی که چربی آن کم است، فکرمی‌کند که بعد از طبخ نیز احتمالاً سالم خواهد بود، درست است؟ اما متأسفانه اشتباه می‌کنید. در حقیقت، روشی که برای طبخ مرغ استفاده می‌کنید می‌تواند

تفاوت زیادی در میزان چربی و کالری وعده نهایی غذای شما ایجاد کند.

بنابراین، سالم‌ترین روش پخت مرغ چیست؟ ممکن است دل و روده‌‌تان به شما بگوید که کباب کردن بهترین روش است. اما به گفته‌ی ربکا لوئیس در hello Fresh، روشی وجود دارد که سالم‌ترین نتیجه را به همراه خواهد داشت اما اکثر مردم به آن توجهی ندارند و استفاده نمی‌کنند. (توجه داشته باشید که آب قلم چگونه می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند).

برنده: آب‌پز کردن

لویس بیان می‌کند: «سالم‌ترین روش پخت مرغ، آب‌پز کردن است، زیرا شما به جز آبی که مرغ در آن پخته می‌شود هیچ ماده‌ی دیگری به آن اضافه نمی‌کنید». همانند روشی که تخم‌مرغ را آب‌پز می‌کنید، تنها چیزی که نیاز دارید مرغ و مقداری آب داغ است. به طور کلی، آب‌پز کردن مرغ مستلزم آن است که آب را در قابلمه‌ای بریزید تا جوش بیاید، سپس حرارت را کم کنید و با احتیاط مرغ را درون آب جوش بریزید تا کاملاً پخته شود. (مقدار آب به میزان مرغی که می‌خواهید آماده کنید و اینکه از کدام قسمت گوشت مرغ استفاده می‌کنید، بستگی دارد). برای مثال کالری 113 گرم مرغ آب‌پز برابر با 120 است و 1.4 گرم چربی دارد.

البته همانطور که لوئیس بیان می‌کند، مرغ در این روش فاقد عطر و طعم است. خوشبختانه، چیزهایی وجود دارد که می‌توانید برای طعم دادن به گوشت بدون از دست دادن ارزش سلامتی از آن استفاده کنید. او می‌گوید: «معمولاً مرغ را برای درست کردن سوپ در ماه‌های سرد سال آب‌پز می‌کنم و با افزودن سبزیجات معطر تازه، ادویه و سبزیجات به آن عطر و طعم می‌دهم».

نفر دوم: گریل کردن

لوئیس می‌گوید: اگر تخصصی‌ترین روش شما برای پخت مرغ، گریل کردن آن است، هنوز هم انتخابی سالم است؛ البته تا زمانی که نسبت به موادی که به هنگام پخت استفاده می‌کنید هشیار باشید. او در ادامه اضافه می‌کند: «بوسیله‌ی چرب کردن سطح گوشت با روغن زیتون (چربی غیراشباع گیاهی) میزان مصرف چربی اضافی را کاهش می‌دهم. به طور کلی، یک قاشق غذاخوری روغن 120 کالری و 14 گرم چربی دارد، و یک قاشق غذاخوری کره 100 کالری و 12 گرم چربی دارد». او توصیه می‌کند، با توجه به میزان دست و دلبازی شما در مصرف روغن برای چرب کردن سطح گوشت می‌توانید در نهایت نصف قاشق غذاخوری یا کمتر از روغن استفاده کنید. لوئیس می‌گوید، روشی دیگری برای افزودن عطر و طعم بدون بیشتر کردن کالری این است که گوشت را از قبل با استفاده از ادویه، سبزیجات معطر و سرکه مزه‌دار کنیم.

زیاد بد نیست: تفت دادن

تفت دادن نیز مانند گریل کردن به روغن نیاز دارد تا گوشت مرغ به تابه یا قابلمه نچسبد. اما همانطور که لوئیس اشاره می‌کند، تفت دادن مرغ با یک تابه‌ی باکیفیت این امکان را فراهم می‌کند تا میزان مصرف روغن را کاهش دهید. تا زمانی که از اضافه کردن میزان زیادی کره یا خامه به غذا خودداری کنید، وعده‌ای سالم خواهید داشت. او بیان می‌کند: «اگر از یک ماهیتابه نچسب و با کیفیت استفاده کنبد برای پخت مرغ به روغن کمی نیاز خواهید داشت. به همین دلیل، تفت دادن مرغ روی اجاق گاز روشی سالم برای طبخ است». لوئیس به کسانی که می‌خواهند گوشت تُردی داشته باشند، توصیه می‌کند، ابتدا مرغ را روی اجاق با حرارت متوسط سرخ کنند و سپس داخل فر بپزند.

بازنده: سرخ کردن

مسلماً می‌دانید که سرخ کردن مرغ سالم‌ترین روش پخت نیست. اما چقدر بد است؟ لوئیس می‌گوید: «یک روش پخت مرغ که سالم هم نیست این است که مرغ را در ماهیتابه‌ای پر از روغن سرخ کنید، که کالری زیادی دارد و مقدار سدیم آن بسیار بالا است». اگر مرغ سرخ‌شده را به روش سنتی با آرد و روغن درست می‌کنید، در هر وعده 320 کالری و حدود 16 گرم چربی مصرف می‌کنید که 200 کالری بیشتر از مرغ آب‌پز دارد.

آیا هنوز هم قصد درست کردن مرغ سرخ‌شده را دارید؟ لوئیس به شما توصیه می‌کند تا از خمیر مایه مانند جوش شیرین یا از آب گازدار در خمیر استفاده کنید. لوئیس توضیح می‌دهد: «آنها حباب‌های گاز را در طول فرآیند پخت آزاد می‌کنند، بنابراین میزان جذب روغن توسط غذا کاهش می‌یابد. سعی کنید مرغ را با خردل به طور کامل بپوشانید (به جای غلتاندن در تخم‌مرغ یا آرد) تا کالری و چربی کلی غذا کاهش یابد». همچنین می‌توانید مرغ را داخل فر سرخ کنید یا از منقل استفاده کنید تا گوشت تردتر شود، بدون اینکه چربی اضافی‌تری داشته باشد.

مطالب بیشتر