سبد خرید

تهران پروتئین

پروتئین گوشت گوساله چقدر است؟

پروتئین گوشت گوساله

پروتئین گوشت گوساله چقدر است؟

پروتئین گوشت گوساله برای بسیاری از افراد منبع خوبی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدنشان است. پروتئین جزء جدایی‌ناپذیر و ضروری یک رژیم غذایی متعادل است، زیرا اصلی‌ترین ماده غذایی در رژیم است که ماهیچه‌های ما را تقویت می‌کند. فعالیت‌های روزانه‌ای که انجام می‌دهیم به انرژی و عملکرد سالم ماهیچه‌ها نیاز دارند، و پروتئین منبع کلیدی برای این موضوع است. کسانی که کارهای پرزحمت و پرمسئولیت انجام می‌دهند یا کسانی که ورزش‌های سخت انجام می‌دهند باید بیشتر از افراد دیگر غذاهای غنی از پروتئین مصرف کنند.

غذاهای سرشار از پروتئین در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است. بسیاری از ماست‌ها، غذاهای گیاهی و حتی دسرهایی مثل بستنی با صدای بلند میزان پروتئین موجود در هر وعده غذایی را تبلیغ می‌کنند. اما آیا این غذاها بهترین منبع دریافت این ماده مغذی هستند؟ اگرچه هیچ مشکلی درمورد این غذاها وجود ندارد، اما آنها معمولاً حاوی پروتئین مصنوعی هستند، و این موضوع درحالی است که منابع دیگر مانند گوشت گوساله و گوسفندی، تخم‌مرغ و آجیل به طور طبیعی سرشار از پروتئین کامل هستند. توصیه می‌شود برای داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل، پروتئین را از منابع مختلف غذایی دریافت کنید.

بهترین منابع پروتئین چیست؟

همانطور که پیشتر گفتیم، گوشت، تخم‌مرغ و آجیل به همراه پنیر، نخود و ماست یونانی منابع بسیار خوبی هستند. اما از بین این منابع، گوشت قرمز سرشار از پروتئین است.

پروتئین از آمینواسیدهای ضروری تشکیل شده است و از آنجا که گوشت گوساله آمینواسیدهایی مشابه ما دارد، بهترین منبع برای دریافت پروتئین محسوب می‌شود. سایر گوشت‌های قرمز مانند گوشت شتر، گوشت بز و گوشت گوسفند نیز منابع عالی پروتئینی هستند.

چه مقدار پروتئین در گوشت گاو وجود دارد؟

پروتئین موجود در گوشت گوساله بستگی به حجم گوشت دارد، اما به طور کلی گوشت گوساله بدون چربی که تازه پخته شده باشد حدود 26 تا 27 گرم پروتئین در هر 100 گرم گوشت دارد. قسمت‌های کم‌چرب‌تر تاحدودی پروتئین بیشتری دارند، درحالی که قسمت‌هایی که چربی بیشتری دارند مانند فیله اسکاچ یا پورترهاوس پروتئین کمتری دارند.

زمانی که گوشت گوساله در مجاورت هوا خشک می‌شود، پروتئین موجود در هر 100 گرم گوشت حدود 60 گرم افزایش می‌یابد. دلیل این امر حذف رطوبت از طریق فرآیند خشک شدن است که منجر به تجمع بالاتر پروتئین می‌شود. بنابراین اگر دوست ورزشکارتان شما را در حال خوردن گوشت خشک ببیند و از شما بپرسد که آیا گوشت گوساله خشک‌شده پروتئین بالاتری دارد یا گوشت خشک‌شده در آفتاب؛ شما می‌توانید بگویید که آنها جزء میان‌وعده‌های غنی از پروتئین، با چربی و کربوهیدرات کم هستند.

چگونه می‌توانیم پروتئین بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

میان‌وعده‌ها گزینه‌ی بسیار خوبی برای دریافت پروتئین بیشتر در رژیم غذایی هستند و بهترین میان‌وعده برای این منظور میان‌وعده‌های گوشتی مانند گوشت خشک‌شده در مجاورت هوا یا گوشت خشک‌شده در آفتاب است. این گوشت‌ها به قدری پروتئین متراکم دارند که میزان مصرف شما را بدون نیاز به افراط در مصرف گوشت بیشتر، افزایش خواهد داد. گوشت خشک‌شده نسبت به چیپس و آب‌نبات چوبی گزینه سالم‌تری است، زیرا آنها ارزش غذایی بسیار کم، کالری، چربی اشباع‌شده و کربوهیدارت بالایی دارند. گوشت آفتاب‌خشک علاوه‌براینکه میان‌وعده‌ای عالی است، می‌تواند یک مکمل عالی برای غذای اصلی شما باشد. سالادها، ساندویچ‌ها، پیتزاها، خورش‌ها و بسیاری از غذاهای دیگر با اضافه شدن گوشت آفتاب‌خشک ارزش غذایی بالاتری پیدا می‌کنند.

خواص سلامتی رژیم غذایی با پروتئین بالا چیست؟

همانطور که قبلاً گفتیم، پروتئین ماده‌ای مغذی است که توده عضلانی شما را بازسازی می‌کند. علاوه‌براین به شما کمک می‌کند تا احساس سیری کنید که برای کاهش وزن یا ثابت ماندن وزن مناسب بدن شما عالی است. اما گوشت گاو علاوه براینکه منبع عالی پروتئین باکیفیت است، همچنین منبع بسیار خوبی از مواد مغذی مانند آهن، ویتامین B12، نیاسین، ریبوفلاوین، ویتامین B6 و زینک است. مزایایی که از این ماده مغذی دریافت می‌کنیم عبارتند از:

  • کاهش خستگی یا کوفتگی بدن
  • سلامت مو، ناخن، پوست
  • حفظ عملکرد شناختی
  • سیستم ایمنی سالم

میزان توصیه شده برای مصرف روزانه پروتئین برای زنان 19-70ساله 46 گرم در روز است، درحالی که برای مردان در همان گروه سنی 64 گرم در روز است. میزان مصرف توصیه شده برای افراد بالای 70 سال به ترتیب زنان و مردان 57 گرم و 81 گرم است. بنابراین، اگر در تقلا برای رسیدن به آن اهداف هستید، ایده خوبی است که درمورد راه‌های رسیدن به آن فکر کنید. همانطور که پیشتر بارها و بارها تکرار کردیم، گوشت گاو خشک‌شده و گوشت گوساله آفتاب خشک گزینه‌هایی عالی برای افزایش مصرف پروتئین به مقدار روزانه‌ی 60 گرم در هر 100 گرم است. اگر تصمیم دارید به سلامتی خود فکر کنید یا نسبت به غذایی که می‌خورید کمی هوشیارتر باشید، مطمئناً ارزش آن را دارد که به میزان پروتئین مصرفی خود در روز توجه کنید. درحالی که مرغ و ماهی هر دو منبع خوبی از پروتئین هستند، گوشت گاو از نظر وزنی حاوی پروتئین بیشتری است و در بین انواع گوشت‌های قرمز دردسترس‌تر است. بهتر از هر روش دیگری، می‌توانید خود را به خوردن میان‌وعده‌های پروتئینی عادت بدهید.

سخن آخر

بیایید واقع‌بین باشیم، ما اینجا ادعا نمی‌کنیم که متخصص هستیم! این مطلب فقط توصیه‌ای عمومی است و شما همیشه باید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

با کمک ابزار زیر این مطلب را برای دیگران ارسال کنید

مطالب بیشتر