سبد خرید

تهران پروتئین

متداول‌ترین اشتباهات در پخت استیک

پخت استیک

متداول‌ترین اشتباهات در پخت استیک

استفاده‌نکردن از طعم‌دهنده‌ها و چاشنی‌های مرغوب اولین و رایج‌ترین اشتباه در تهیه این غذای خوش‌مزه و محبوب است. بهتر است یک‌بار هم که شده روش پخت ما را امتحان کنید و از نتیجه به‌دست‌آمده شگفت‌زده شوید. دوستان از شورشدن و پرادویه شدن استیک ترسی به دلتان راه ندهید.

تا وقتی که استیک‌ها عمیقاً مزه‌دار نشوند قطعاً نمی‌توانید استیک خوشمزه و عالی داشته باشید. پس اولین و بهترین راه این است که تکه‌های برش خورده گوشت را داخل چاشنی قرار دهید و اجازه دهید حدود 30 تا 40 دقیقه بماند تا حسابی مزه ها در لایح های داخلی گوشت نفوذ کرده و گوشت از داخل بافت مزه‌دار شود.

اشتباه دوم در درست کردن استیک

درست است که استیک غذایی خوشمزه و محبوب برای شماست و نمی‌توانید خیلی زیاد منتظر آماده‌شدن آن بمانید؛ اما بهتر است بعد از آنکه گوشت‌ها را از فریزر خارج کردید صبر کنید و منتظر بمانید یخ گوشت کاملاً ذوب شود و به دمای معمولی فضایی قرار بگیرد که هستید. استیک اگر سرد باشد و یخ داشته باشد خوب پخته نمی‌شود. هنگام طبخ قسمت بیرونی و لایه اول آن می‌سوزد و داخل آن خام می‌ماند؛ بنابراین صبر و تحمل داشته باشید تا گوشت‌ها کاملاً هم‌دمای محیط شوند. در این فاصله چنانچه زیاد گرسنه هستید برای کم‌شدن گرسنگی و زود گذشتن زمان پیشنهاد می‌کنیم یک سالاد سبزی‌ها همراه با روغن‌زیتون بکر میل کنید.

اشتباه سوم در طبخ استیک

برای داشتن یک استیک خوشمزه و لذیذ فقط خرید گوشت استیک کافی نیست. تنوع استیک‌ها بسیار زیاد است. هر نوع از استیک‌ها روش پختی خاص دارد. به‌عنوان‌مثال استیک بدن استخوان دنده به‌خاطرداشتن چربی در بافت خود بهتر است آن را در ماهی‌تابه بپزید تا در زمان پرچربی خارج شده از گوشت در ماهی‌تابه باقی بماند. استیکتی بن که بسیار لذیذ است به روش گریل کردن طبخ می‌شود.

پختن همه استیک‌ها با یک روش مشترک شما را از تجربه‌کردن طعم بی‌نظیر استیک محروم خواهد کرد؛ بنابراین بهتر است برای تهیه گوشت استیک اول روش پختی را که در نظر دارید انتخاب کنید. باتوجه‌به روش پختی که قرار است استفاده کنید گوشت استیک خریداری نمایید. رایج‌ترین گوشت استیکی که قیمت زیادی هم دارد گوشتی است که به روش سرخ کردن پخت می‌شود. اگر نکته‌های روش پخت استیک‌ها را که گفتیم از یاد بردید این نکته را به خاطرتان بسپارید که اکثر گوشت‌های استیک موجود در بازار سرخ‌کردنی هستند.

چهارمین اشتباه در تهیه استیک

استفاده و تهیه برش‌های گوشت کم‌چرب یکی دیگر از اشتباهات در پخت استیک است. انتخاب‌کردن برش‌های کم‌چرب ممکن است فوایدی داشته باشد؛ اما برای داشتن یک استیک خوشمزه و آبدار لذیذ گزینه درست و مناسبی نیست. چنانچه گوشت استیک کم‌چرب باشد بعد از پختن یا سرخ‌شدن خشک و سفت می‌شود. مزه لذیذ و طعم خوش استیک با وجود چربی در بافت گوشت تحقق پیدا می‌کند. (اگر از آن دسته از کسانی هستید که با وجود چربی در بافت گوشت موافق نیستید بهتر است گزینه دیگری مانند باربیکیو را برگزینید)؛ بنابراین گوشتی را تهیه کنید که چربی آن به‌اندازه کافی بوده و مناسب طبخ استیک باشد. ممکن است برای تهیه گوشت چنین استیکی مجبور شوید کمی هزینه بیشتری کنید؛ اما نتیجه‌ای فوق‌العاده در انتظارتان خواهد بود. چرا که در نهایت یک استیک آبدار و نرم و لذیذ دارید.

پنجمین اشتباه

اشتباه متداول و رایج دیگری که بیشتر در هنگام پخت استیک مرتکب می‌شوند این است که فقط یک‌بار گوشت استیک را برمی‌گردانند. تصور این که منتظر بمانید تا یک سمت استیک کاملاً سرخ شود و آنگاه آن را برگردانید و سمت دیگر استیک را بپزید تصوری کاملاً غلط است. با این روش پخت ممکن است استیکی داشته باشید که ظاهر زیبا و جذابی دارد؛ اما مطمئن باشید مزه خوبی ندارد. در واقع با این روش پخت استیک شما خیلی سفت و خشک می‌شود و وسط آن نیز خام مانده است. بهتر است تمرین کنید هنگام پخت استیک مرتب و به طور مداوم برش‌های گوشت را برگردانید. با این کار علاوه بر اینکه استیک شما زودتر پخته می‌شود بدون اینکه لایه‌های بیرونی گوشت بسوزد. با زیاد برگرداندن استیک همه قسمت‌های گوشت به طور یکسان پخته شده و غذایی لذیذ و آبدار را میل کنید.

ششمین اشتباه

خرید استیک سوپر مارکتی دیگر اشتباهی است که اغلب مردم آن را انجام می‌دهند. یک امر طبیعی است که گوشت استیک را همراه لیست خریدی که دارید از سوپرمارکت خریداری کنید. ولی اگر تمایل دارید استیکی بی‌نظیر نوش جان کنید ارزش این را درد که یک مسیر دیگر جز سوپرمارکت را نیز طی کنید؛ بنابراین به قصابی مورداعتماد خود بروید و بهترین گوشت را با کمک قصاب عزیز انتخاب کرده و یک آشپزی حرفه‌ای داشته باشید. ممکن است دوست قصاب شما برش‌های مختلف و بیشتری را به شما معرفی کند و این‌گونه شما هم در نهایت غذای لذیذتری را در سفره غذای خود داشته باشید.

هفتمین اشتباه در پخت استیک

زمانی که گوشت پخته می‌شود آب پس می‌دهد کمی هم جمع شده و آبدار می‌شود. درست است دیدن این صحنه بسیار وسوسه‌انگیز است؛ اما سعی کنید تا در مقابل این هوس پیروز شوید. اگر بلافاصله بعد از پخت استیک بخواهید آن را برش بزنید تمام رطوبت و آب موجود در آن از گوشت خارج می‌شود و استیک بی‌طعم و مزه برای شما به جا می‌ماند.

پس تکه‌های گوشت پخته شده را کاغذ فویل قرار دهید و رول کنید اگر تکه‌های گوشت ضخیم هستند یک ربع صبر کنید تا بافت گوشت آب خارج شده را دوباره جذب کند و منبسط شود آنگاه گوشت‌ها را برش دهید و نوش جان کنید. اگر برش‌های گوشت ضخیم نیست 5 دقیقه زمان برای ماندن در فویل کافی است.

هشتمین اشتباه

هیچ‌کس نمی‌تواند صرفاً با نگاه‌کردن به استیک و ظاهر گوشت تشخیص دهد که به طور کامل پخته است. ممکن است در نگاه شما از دیدن ظاهری گوشت به نظر بیاید که گوشت پخته و آماده سرو است درحالی‌که پخت کامل نشده و خام است. بهتر است برای تشخیص‌دادن پختگی و خامی گوشت از چنگال هم استفاده کنید. با فروبردن چنگال در گوشت باعث می‌شوید آب گوش از بافت‌های آن خارج شود و استیک مزه و طعم خود را از دست بدهد. چاره کار این است که از دماسنج مناسب برای اندازه‌گیری دمای دخلی گوشت استفاده کنید. زمانی که دمای داخلی استیک به 140 درجه برسد نشان دهنده آن است که استیک کاملاً پخته است.

نهمین اشتباه

اشتباه رایج دیگری که زیاد به چشم می‌خورد استفاده‌کردن از روغن‌هایی است که نقطه دود بالایی دارند. استیک‌ها برای پخته‌شدن به دمای مثل دمای 500 درج نیاز دارند. اکر روغنی که برای طبخ استیک انتخاب می‌کنید مناسب نباشد و نقطه دود پایینی داشته باشد علاوه بر اینکه فضای آشپزی شما مملو از دودمی شود استیک شما مزه بدی به خود می گیرد. پس با تمام خواص و فایده ای که روغن زیتون دارد نمی‌توانید از آن برای سرخ کردن استیک استفاده کنید. روغن زیتون نقطه دود پایینی دارد. کره نیز به علت داشتن نقطه دود کم گزینه مناسبی برای سرخ کردن استیک نیست. روغن بادام یا روغن کنجد می تواند انتخاب خوبی برای سرخ کردن استیک باشد.

دهمین اشتباه

امان از نظافت‌کردن گریل. منکر آن نیستیم که تمیزکردن گریل کار آسانی نیست؛ اما کثیف بودن گریل و وجود تکه‌های غذای قبلی که در گریل طبخ شده باعث می‌شود استیک شما به آن بچسبد و پاره شود؛ بنابراین بهترین کار این است که استیک را در گریل تمیز و بدون وجود تکه‌های غذای قبلی در روی گریل بپزید. برای تمیزکردن گریل تا زمانی که میله‌ها هنوز داغ هستند و زغال‌ها روشن هستند اقدام کنید تا زودتر و راحت‌تر تکه‌هایی که به آن چسبیده جدا شوند و گریل تمیز شود تا قبل از پخت استیک‌ها برای نظافت گریل زمان را از دست ندهید.

با کمک ابزار زیر این مطلب را برای دیگران ارسال کنید

مطالب بیشتر